onsdag 23 februari 2011

Vad bör man kunna?

Eftersom jag arbetar i skolvärlden möts jag ofta av tankar kring vad som är nödvändiga kunskaper. I vissa rapporter framgår ofta att kunskaperna i vissa ämnen visar sig sämre hos nutida barn jämfört med dåtida gelikar, vilket absolut bör analyseras och tas på största alvar. Samtidigt känner jag alltför ofta hur det dyker upp grubblerier för mig kring vad som är viktig kunskap i dagens samhälle. Detta är inte lätt alla gånger och om jag sedan gnuggar mina små hjärnceller med tankar kring vad som i framtiden kommer att anses vara viktigt att kunna så svindlar tanken eftersom den skolpersonal som försökte lära mig ett och annat knappast kunde föreställa sig hur undervisningen skulle fungera 30 år senare.

Idag på en helt vanlig svensklektion dök frågor upp som jag inte hade kunnat svara på utan en dators hjälp (möjligtvis kunde jag ha gått iväg och ringt några samtal). Den första frågan var hur man stavar "saccosäck"och det intressanta är att datorns stavningsprogram rödmarkerar ordet eftersom det är obekant, men med uppkopplad dator i klassrummet så hjälper google oss att förstå hur det stavas.

Nästa ord som någon ville stava rätt var jalapenos, vilket knappast var ett ord jag funderade på som 11-åring. Nästa sak som hände under lektionen var en livlig diskussion som jag inte riktigt förstått kopplingen till ämnet vi höll på med, men ibland kan ju saker bli lite långsökta...
- Vet du inte vad "foppafinten"är!!??? hördes en förvånad röst, och den hade flera runt om sig som var av samma åsikt. Genast kände jag att jag måste rädda den stackaren som var på väg att gå genom livets skola utan att ha den livsnödvändig kunskapen. Snabbt klickade jag in på You Tube och startade projektorn i taket. Då kunde vi alla se den kända sportklassikern där Peter Forsberg lurar en stackars målvakt med några snabba klubbdragningar. Och jag kunde känna lugnet efter att ha bringat klarhet kring en historiskt viktig händelse som inträffat några år innan dessa barn kom till världen.

2 kommentarer: