måndag 7 januari 2013

En ny chans


När ett nytt år börjar ges en chans till nystart för många saker i livet. Inskrivningarna på gymmen lär öka drastiskt eftersom det är många som vill passa på att göra ändringar kring sin livsstil. Men jag tror även att det kan finns andra saker som vi vill passa på att förändra när det gamla bladet med december byts ut mot ett ungt, nytt och fräscht januari.

 Jag äger sedan tidigare en fem-årsdagbok som jag skrivit i lite sporadiskt genom åren och jag vet att det är intressant att blicka tillbaka på år där dagishämtningar, blöjbyten och läsläxor hörde till vardagen. Men att skriva varje dag kunde ibland kännas som en tung belastning och jag minns att jag ofta inledde storartat i början på ett nytt år men att det så småningom blev större och större luckor. Ibland försökte jag minnas tillbaka upp till två veckor för att fylla i de missade händelserna, vilket inte alltid var lätt. Boken låg där i lådan som ett dåligt samvete för ännu en sak som jag inte hann med.

Jag kan nog inte påstå att jag någon gång hade tänkt börja med en ny bok, men nu visade det sig att jag förärades detta svarta exemplar i julklapp. Min första reaktion blev, om jag ska vara riktigt ärlig, 
- Oj, hur ska detta bli, kommer jag att hinna skriva nu eller blir det som med den förra?

När det närmade sig nyår började jag ändå känna en viss längtan efter att få börja med den nya boken. Jag såg fram emot att ge mig själv en ny chans att få möjlighet att reflektera över dagen som gått innan jag slumrar in på kvällen. 

För om det är något som slår en varje nyår så är det att 
åren - månaderna - veckorna - dagarna
går väldigt fort förbi.

Så än en gång, tack för julklappen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar