torsdag 23 juli 2009

Mitt eget bungijump

Har ibland svårt att förstå hur människor vågar resa jorden runt, bestiga höga berg eller kasta sig ut från en avsats med ett "gummiband" runt fötterna. För mig är det alldeles nog med vardagliga äventyr. Alltifrån nervositeten när en nära släkting sätter upp kaklet i vårt kök och det ser ut som att kakelplattorna inte räcker, till att bilen krånglar för andra gången i sommar och den måste bogseras till bilverkstan. Valde då att sitta i bilen som bogserades. Vet inte om det var lättare för jag var helspänd under färden och försökte bromsa (med den tröga bromsen) i rätt ögonblick så inte gummilinan skulle bli för slak. Värst var det i rondellen över en större europaväg. För att inte tala om hur ont i magen jag får när mina barn deltar i spännande idrottsevenemang. Eller....oron bara för att få ihop planering av alla de aktiviteter som familjen vill hinna med under semesterveckorna.

Men det allra mesta har löst sig - Kaklet räckte, bilen går att köra igen, matcher har vunnits och förlorats och mitt i alla aktiviteter har jag haft många njutbara stunder där saker har fungerat och flytit på bra. Istället för det kända uttrycket Carpe diem (fånga dagen) är mitt måtto denna sommar "Carpe momento" - Ta vara på, och njut av stunden här och nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar