söndag 6 december 2009

White Christmas - om jag får önska



Bing Crosbys sjunger i den klassiska julsången att han drömmer om en "White Christmas" och det har i den svenska översättningen blivit - drömmer om en jul hemma! - är det för att en vit jul varit så självklar och inte något man behövt önska sig här i Sverige, där längtan efter att fira jul i barndomshemmet istället varit något att längta efter. Eller är den krassa sanningen att textskrivaren inte fick det att stämma med stavelserna när översättningen skulle göras.

Jag passade i alla fall på att njuta av den snö vi fick i början av veckan eftersom jag hört att det skulle bli varmare till helgen. Man tar inte längre för givet att det ska vara en vit jul fastän man bor i norra delen av landet. Fördelen med att inte ta saker för givna är att tillfredsställelsen är större när man väl har det man önskar sig. Skulle allt ständigt vara perfekt hade vi förmodligen inte förmågan att uppskatta detta. Eftersom jag bestämt mig för att jag i veckan skulle ta bilder på snön som låg så vackert på trädens grenar fick jag lite panik när jag såg att det i fredags började skymma och tövädret var i annalkande. Men, jag hann ut med kameran och lyckades "fånga stunden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar