tisdag 1 november 2011

Lite mossigt

Vitmossa

Var ute i skogen i närheten av en slalombacke och fotade både mossor och lavar. Deras namn blandas ofta ihop men jag har länge känt att dessa växter fascinerat mig. Jag är absolut ingen expert men intresset har gjort att även namnen på en del av dem fastnat i minnet. Men det är väl så det ofta fungerar att det som vi känner något inför är lättare att ta till sig och memorera.

Tussilago

Dessa blad känner jag också alltid igen. Förmodligen beror det på att jag blev så väldigt förvånad när jag fick höra att bladen hörde till den lilla gula blomma som dyker upp när snön smält bort i dikesrenarna. Jag säger alltid tussilago men när man ser det stora lövet kanske man mer tänker på namnet hästhov för att det känns mer passande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar