onsdag 16 mars 2011

Barn och lador



För några veckor sedan tog jag denna bild och även flera andra på lador i samma område. Med sina gråa och vindpinade drag är dem i mina ögon vackra åldrande byggnader som var och en berättar en historia. När jag var barn firade vi ofta Valborg i en fjällby där vi hyrde ett gammalt hus på en jordbruksfastighet. En gång när skaren var fin att gå på vandrade jag runt i området och hittade en gammal fallfärdig lada. Den låg på fjällsluttningen med igenvuxen åkermark runt om. Jag minns att jag satte ihop ett scenario med människor som arbetade och slet runt ladan och längre upp i backen såg jag barn som vallade djur. Det kändes väldigt spännande att bara stå där och med fantasins hjälp fundera på allt som utspelat sig under åren på denna till synes otillgängliga plats.

Jag har nog alltid trott att jag varit nästan ensam med min fascination av gamla lador, men nyligen blev jag varse att jag tagit helt fel på den punkten. Råkade nämligen komma in på en blogg med bilder på olika typer av lador. Det kändes väldigt härligt att inse att jag inte var ensam utan delade denna annorlunda beundran med andra (ladu-nördar).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar