lördag 30 oktober 2010

Halloween och påskkäringar




Läser i tidningen att intresset för Halloweenfirandet i Sverige sjunkit sista åren. Själv har jag aldrig varit någon stor beundrare av detta annat än att jag ibland köpt någon pumpa för att barnen önskat det. De otäcka dödskallemaskerna och djävulssymbolerna har känts väldigt fel med tanke på att denna tid förknippats med Allhelgona. Helgen när man istället hedrat sina döda släktingar eller vänner med att besöka kyrkan och tända lyktor vid gravarna.

Men i år har jag insett att alla amerikaner inte heller gillar det otäcka och skrämmande vid Halloween, utan ser det mer som ett tillfälle att klä ut sig till vad som helst och sedan träffa vänner och umgås. Så när min yngsta kom hem och berättade att de skulle ha Halloweendisco på fritids, kändes det riktigt kul att plockade fram symaskinen. Jag fixade till en gammal klänning så att det blev en gullig häxdräkt med spindel på axeln.

Om jag får fira Halloween på det här viset känns det inte mer skrämmande än när barnen på våren klär ut sig till påskkärringar och går runt och tigger godis...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar