torsdag 21 oktober 2010

I Västan Grind

Det kom ett vackert brev...

med ett innehåll som jag längtat efter länge.
Boken "I Västan Grind" av Barbro Lindgren med
illustrationer av Monica Schults. Tryckt och utgiven
1968. Jag fick den några år senare och läste den om
och om igen.
Sedan glömdes den bort till jag passerat
tjugo ungefär. Då upptäckte jag till min
förtvivlan att det fattades sidor i min gamla
barnbok. När jag någon gång besökte ett antikvariat
letade jag alltid i barnbokshyllorna i hopp om att
den skulle finnas där. Men icke...
Här om kvällen när jag surfade på nätet och letade
ord till ett korsord föll det mig plötsligt in att jag kunde
googla på "I Västan Grind" för att se vem som skrev den
boken. Har nu glömt hur jag plötsligt kom att tänka på
just den boken då. Det visade sig vara den kända barn-
boksförfattarinnan Barbro Lindgren. När jag klickade
vidare på boktiteln hamnade jag på en sida som förmedlade
begagnade böcker! Så innan jag somnade den kvällen hade
jag beställt ett fint exemplar av min gamla favorit.


Boken var ibland skriven i dagboksform och jag
önskade mig därefter en egen dagbok, vilket jag fick.
Den är väldigt intressant att läsa och titta tillbaka i för
att minnas hur man upplevde saker när man var 10-15 år.

Jag tyckte väldigt mycket om bilderna i boken
eftersom de kändes glada och varma. Men det otroliga
är, att när jag nu sitter med boken i handen dyker det
upp bilder i huvudet på mig som aldrig fanns illustrerade
på riktigt utan bara i min fantasi!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar