onsdag 22 december 2010

Julstjärnans öde i ett snörikt landskap



Det fanns en tid när jag köpte vita julstjärnor, men de senaste åren har det varit rött som känts mest rätt. Dels för att våra vita väggar behöver den röda varma accenten men också för att jag hittat en sort, som med lite tur inte fällt alltför många blad före julafton. Försöker hinna med vattningen men det är inte lätt nu när elementen under blommorna skickar iväg rejält med värme när minusgraderna slagit längdrekord. Så blommans rötter hotas av ständigt värmeslag och uttorkning medan bladen riskerar köldskador. Men snön mot fönstren ger förhoppningsvis ett isolerande skydd eller åtminstone en minskning av draget (optimisten kallar det för friskluftsintag).

Snön föresten, kan ni minnas en november-december med en liknande kyla och snömängd? Inte jag, men jag är ju så ung, eller är det så att jag är så gammal att minnet inte är vad det borde vara. Men säkra källor inom skidsporten här i stan påstår i alla fall att milspåret inte varit preparerat som i år, redan i november, sedan början av åttiotalet och det är ju väldigt länge sedan.

Kunde inte låta bli att avslöja att snön inte täcker hela vägen upp mot köksfönstren än, om det nu var någon som trodde det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar