onsdag 8 december 2010

Något värmande


Sitter i bilen på väg hem från arbetet när mobilen ringer. Borde inte svara i trafiken men det kanske är någon där hemma som undrar när jag kommer hem och vad vi ska äta till middag. Men en obekant röst presenterar sig med ett namn jag glömmer direkt men hon arbetar för vårt elbolag. Hon berättar att de ringer till alla i mitt bostadsområde...... oj, tänker jag, det har blivit något stort elavbrott nu i kylan......men hon fortsätter med att tala om att de nu har ett bra erbjudande för alla som inte tidigare kopplat in sig på fjärrvärmenätet. Nu går min hjärnan på högtryck, har elbolaget skickat ut små spioner eller tog de en massa satellitbilder i helgen när min man körde hem ett lass med ved. För saken är den att det som måste göras just denna dag när jag kommer hem från jobbet är att bära ned all denna ved från garaget till källaren. Hur kunde elbolaget veta att jag just då var som mest sårbar. Är det någon gång man ska ledas in i frestelsen att tacka ja till information om fjärrvärme så är det ett sådant här tillfälle. Men, jag andas djupt höjer axlarna, håller hårt om ratten och säger med stadig röst:
"Nä, du vi eldar med ved!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar