fredag 3 juni 2011

En delikatess för oss


Jag gissar att det inte är alla som vet vad som finns i denna tallrik. Dels för att man aldrig haft möjlighet att få smaka den, och dels för att man visst haft möjlighet men att namnet eller konsistensen avskräckt från ett smakprov. Ber föresten om ursäkt för att jag inte fick någon bra skärpa på bilden. Men när jag väl såg bilden på datorn och insåg att bilden var allt annat än perfekt var det för sent att ta en ny bild. För i vår familj är detta verk en riktig delikatess. Har vi lyckan att få en form så tar det inte länge innan allt är uppätet. Det är min svärmor som gör den efter att hon fått tillgång till råvaran, som i vissa kretsar är få förunnade att ta del av. Tro inte att du köper den på närmaste ica eller konsum-affär! Nej, det gäller att ha dom rätta kontakterna.

- Ja, nu har du nog förstått att det är Kalvdans jag talar om! Och ni som känner mig har nog räknat ut att råmjölken kommer från...

- Ja, just det - Kalvträsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar